Archiwum'2005

Speleobóz Jaśliska'2005

Archiwum 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2006, 2007, 2008, Aktualności

Speleobóz Ulič'2005

Kolejny Speleobóz odbył się w dniach 10-11 grudnia 2005 r. w Parku Narodowym Połoniny na Słowacji. W sobotę po zbiórce przy czołgu (różnego rodzaju tego pomników w tej okolicy jest mnóstwo) w Stakčinie już razem z kolegami ze Słowacji ruszyliśmy do naszej kwatery w miejscowości Ulič. Okazało się, że nocujemy w materskej skole czyli... w przedszkolu. Dzieci podczas weekendu nie było, za to w ubytovni nocowali też robotnicy remontujący drogę we wsi. Po  rozgoszczeniu się udaliśmy się autami do pobliskiego Zboja, a stamtąd wyruszyliśmy już pieszo w masyw położonej na granicy słowacko-ukraińskiej Stinskiej. Na jej zachodnim zboczu znajduje się spore osuwisko, a w niej szereg jaskiń z największą Dakovą. To ciekawy obiekt sięgający 30 m głębokości i kilkuset metrów długości. Słowacy zbadali jaskinię dość pobieżnie. Pomierzony jest tylko główny korytarz, bez wielu bocznych szczelin i pięterek - część z nich zwiedzona była zapewne po raz pierwszy przez naszą ekipę. W jaskini hibernowało też sporo nietoperzy, w tym bardzo rzadko spotykany w Polsce podkowiec duży. Po zwiedzeniu jaskiń i skał ruszyliśmy w drogę powrotną na dół. Już po ciemku dotarliśmy do najbardziej wysuniętej na wschód miejscowości Słowacji - Novej Sedlicy (zwiedziliśmy tam przytulną piwiarnię). Bliskość granicy UE dało się wyczuć dzięki licznym kontrolom słowackiej policji granicznej. Funkcjonariusze byli jednak uprzejmi, nawet podczas kolejnej kontroli sami zaproponowali wskazanie otworu jaskini. Odwiedził nas też burmistrz Uliča z reklamującymi miejscowość folderami.
W niedzielę pozostała do obejrzenia ciekawa sztolnia w dolinie rzeczki Ulička. Wykopana została w latach 70. ubiegłego w wieku, a poszukiwano w niej... skarbów. Inna sztolnia wykopana przez Węgrów podczas ostatniej wojny okazała się niestety zawalona. Następnie pojechaliśmy nad jezioro Starina, gdzie wdrapaliśmy się na położone nad brzegiem wzgórze Gazdoráň z kapitalną panoramą na Bieszczady i Wyhorlat. Atrakcją wycieczki były też liczne cerkwie (Ulic, Uličské Krivé i Ruský Potok), ruiny zamków (Brekov, Čičava - piwnice) oraz pomnik Szwejka w Humennem. Podczas dwóch dni imprezy naszym przewodnikiem był Miroslav Buraľ - autor przewodników po okolicy, pracownik Parku Narodowego Połoniny (zwiedziliśmy jego siedzibę w Stakčinie). Do Polski odjechaliśmy niedzielnym popołudniem z żalem, że Speleobóz przeminął tak szybko.

Galerie: 1 (Fot. A. Kapturkiewicz), 2 (Fot. T. Mleczek)

I Spotkanie Miłośników Beskidu Niskiego w Nieznajowej

W grupie kilku członków i sympatyków Speleoklubu Beskidzkiego wzięliśmy udział w I Spotkaniu Miłośników Beskidu Niskiego, które odbyło się w dniach 26-27 listopada 2005 r. w chatce w Nieznajowej. W miłej atmosferze mieliśmy okazję poznać wielu ciekawych ludzi - miłośników tych pięknych gór. W drodze dojazdowej i powrotnej weszliśmy też na Kamień i Górę Grzywacką, zwiedziliśmy kilka opuszczonych połemkowskich wsi, obejrzeliśmy cerkwie, kapliczki, cmentarze... W niedzielę byliśmy też w muzeum Magurskiego Parku Narodowego w Kremnej, którego zwiedzenie szczerze polecam.

photo29.jpg (103513 bytes)photo10.jpg (110805 bytes)photo01.jpg (130495 bytes)photo28.jpg (95325 bytes)

Nowa jaskinia w Beskidzie Śląskim

Na początku listopada b.r. dość przypadkowo udało nam się odkryć (Maciej Pawełczyk, Wojciech i Staś Kuczokowie) jaskinię zlokalizowaną w Beskidzie Śląskim, który zdawałoby się jest najlepiej wyeksplorowanym rejonem w Beskidach. Po kilku wyjazdach okazało się, że odkryliśmy jedną z największych jaskiń beskidzkich. Od silnego wywiewu ciepłego powietrza z otworu nazywamy ją Jaskinią Dującą. Mając już na koncie szereg jaskiń fliszowych stwierdziliśmy z Wojtkiem, że to też jedna z najtrudniej dostępnych jaskiń w Beskidach. Już sam otwór w dniu odkrycia był zaciskiem ZII (obecnie jest to ciasny przełaz). Po jego przejściu i małego progu za nim, można dotrzeć do małej salki. Na jej dnie znajduje się poszerzone wejście do studni Głębokie Gardło (ok. 5 m głębokości) o przekroju prawie idealnego kwadratu i o litych ścianach. Ciasnota studni powoduje, że zwłaszcza z wyjściem każdy ma większe lub mniejsze problemy. Następnie - jakby było mało - są dwa kasujące zaciski w częściach stropowych korytarza. Do pierwszego robimy ekwilibrystyczny trawers po wystającym ostrzu ściany, a do drugiego startujemy najlepiej z podskokiem. Na szczęście dalej jest już OK. System salek połączonych korytarzykami doprowadza do centralnej części jaskini - trzech dużych sal (w tym Mamutowej - prawdopodobnie największej w Beskidach). Z krańców sal odchodzą w kierunkach wschodnim i zachodnim dość wygodne korytarze, tworząc trzy oddzielne równoległe względem siebie ciągi. Szacujemy, że spenetrowaliśmy główną część jaskini, ale jest jeszcze sporo bocznych ciągów do penetracji - zwłaszcza w partiach zawaliskowych i stropowych. Koncentrujemy się też na znalezieniu obejścia głównych trudności przez tzw. Pięterko Stasia, ale tu trzeba poszerzyć zacisk wejściowy. Obecnie jaskinia ma około 500 m długości, a jej deniwelacja szacowana jest na 20-25 m. Wkrótce planujemy kolejna wyprawę, która z pewnością zaowocuje kolejnymi odkryciami.

Maciej Pawełczyk

Więcej na stronie Speleoklubu Dąbrowa Górnicza

Jaskinia w Starym Bystrem

Podczas wycieczki w zachodnią część Pienińskiego Pasa Skałkowego trafiliśmy też do położonego w pobliżu Czarnego Dunajca Starego Bystrego. W miejscowości tej znajduje się ostatnia na terenie Polski (od zachodu) skałka przed obniżeniem pasa skałkowego pod utwory trzeciorzędowe. W skałce położonej tuż nad drogą Rogoźnik - Chochołów znajduje się też mało znana speleologom jaskinia. Obiekt ten ma 6 m długości i niewielką deniwelację. Jaskinię tworzą dwa rozgałęziające się tuż za otworem kilkumetrowej długości korytarzyki. Jest w całości oświetlona światłem dziennym. Dno przy wejściu tworzy gleba, w  głębi natomiast gruz skalny. W lewym korytarzyku są też zniszczone nacieki. Z racji położenia, jaskinia dobrze znana jest miejscowej ludności, z pewnością też natknęli się na nią prowadzący badania skałki geolodzy. W dostępnych publikacjach nie ma opisu i planu jaskini, jedynie w wydanym w 2003 r. przewodniku Józefa Nyki po Pieninach znajduje się krótka wzmianka o jaskini autorstwa W.W. Wiśniewskiego. Pomiary wykonali 8 października 2006 r. T. Mleczek, A. Szebla, R. Kusibab i B. Szatkowski.

Otwór Jaskini w Starym Bystrem (Fot. T. Mleczek)Plan Jaskini w Starem Bystrem

Jaskinie Pogórza Strzyżowskiego

Jedną z najsłabiej zbadanych jaskiniowo części Pogórza Karpackiego jest Pogórze Strzyżowskie, choć paradoksalnie na jego skraju leży Dębica - siedziba Speleoklubu Beskidzkiego. Nie licząc kilku efemerycznych jaskiń lessowych w Dębicy, dotąd na opisywanym obszarze znane były grotołazom jedynie 2 kilkumetrowej długości obiekty koło Szufnarowej: Schronisko w Dudniarzu I i Schronisko w Dudniarzu II . Okazuje się jednak, że jaskiń – choć niewielkich – na Pogórzu Strzyżowskim jest nieco więcej.
W Krajowicach koło Jasła 12 września 2005 r. W. J. Gubała i T. Mleczek (Speleoklub Beskidzki) zinwentaryzowali dwie Mokre Izdebki. Położone są one w obrębie okazałej wychodni piaskowca rozciętej erozją przez bezimienny potok. W dolnej części skałki, pod okazałym okapem znajduje się Mokra Izdebka I (10 m długości). Oprócz erozji modelowana jest też obrywami, a także niewielką eksploatacją piaskowca. Wyżej, nad progiem z 2,5 m wysokości Wodospadem Krajowickim znajduje się Mokra Izdebka II (9 m długości). Jego ciekawostką jest niewysoki wodospad wypływający z wyerodowanego otworu w ścianie schroniska.
7 września 2005 r. ekipa Speleoklubu Beskidzkiego w składzie T. Mleczek, R.Solak, B. Szatkowski i T. Kałuża zinwentaryzowała ponadto: Schron Piec w Głobikowej (2 m długości), Schronisko w Kamieniołomie w Stępinie (3 m długości), Szczelinę w Harkowej Skale (4,5 m długości) oraz odkrytą przez A. Śmiałego w 2004 r Dusiową Jamę (9 m długości). 2 ostatnie obiekty znajdują się w grupie malowniczych skałek w przysiółku Piaski koło Gogołowa. Ponadto 19 października T. Mleczek i B. Szatkowski w kamieniołomie w Cieszynie (stanowi on enklawę rezerwatu przyrody "Herby") odkryli 5 metrowej długości Pańską Jamę.

Mokre Izdebki (fot. T Mleczek)Wodospadzik w Mokrej Izdebce II (fot. T. Mleczek)Otwór Dusiowej Jamy (fot. T. Mleczek)Harkowa Skała (fot. T. Mleczek)Szczelina w Kamieniołomie w Stępinie (fot. T. Mleczek)Pańska Jama (fot. T. Mleczek)

Speleobóz Jaworznia'2005

Dzięki uprzejmości  J. Urbana z Instytutu Ochrony Przyrody w Krakowie i A. Kaszy ze Speleoklubu Świętokrzyskiego 3-4 września 2005 r. obejrzeliśmy najciekawsze podziemia Gór Świętokrzyskich. Speleobóz  rozpoczął się w sobotę w Jaworzni, gdzie w nieczynnym kamieniołomie na Górze Kopaczowej zwiedziliśmy największe jaskinie w rejonie: Chelosiową Jamę, Pajęczą i Jaworznicką. Noc spędziliśmy na polu namiotowym pod zamkiem w Chęcinach (ognisko). W niedzielę oglądnęliśmy Miedziankę ze sztolniami i jaskiniami, w tym największym obiektem - Sztolnią Zofią.  Następnie pojechaliśmy w okolice Szczukowic (leje krasowe) i rezerwatu skalnego w Śluchowicach w Kielcach. Impreza zakończyła się na dworcu w Kielcach, gdzie umówiliśmy się już na kolejny Speleobóz..

7. Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich

W dniach 2-3 lipca 2005 r. w Beskidzie Żywieckim odbyło się 7. Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich
. Impreza zaczęła się w sobotnie południe w centrum Skawicy, skąd przejechaliśmy w okolice Jaskini Oblicy. Po jej dwugodzinnym zwiedzaniu udaliśmy się na biwak na urokliwe pole namiotowe przy drodze do Suchej Góry. Tam przy ognisku omówiliśmy wyniki badań jaskiń beskidzkich. Odbył się również mecz piłki nożnej, w którym drużyna SSB pokonała ekipę Reszty Świata 5:4.
W niedzielę część uczestników zwiedziła ponadto Mysiorową Jamę i położoną obok niej Jaskinię Lisią. W imprezie w sumie wzięło udział 26 osób, a reprezentowane były kluby jaskiniowe: Beskidzki, Bielsko-Biała, Dąbrowa Górnicza oraz Tatrzański. Była również obecna ekipa ze Speleoklubu
Šarią z Preszowa.

Szkolenie ratownictwa jaskiniowego w Lipowicy

W dniach 28-29 maja 2005 r. w Beskidzie Dukielskim odbyły się wspólne manewry ratownictwa jaskiniowego Grupy Krynickiej i Bieszczadzkiej GOPR oraz Stowarzyszenia Speleoklub Beskidzki. Bazą była Chyrowa, natomiast rejonem działania były jaskinie w osuwisku na zboczach Kilanowskiej w Lipowicy.
Pierwszego dnia zwiedziliśmy największe jaskinie w północnej części osuwiska: Jaskinię Drwali-Słowiańską, Gangusiową Jamę, Lodową Szczelinę i Jaskinię Ekologów. Celem było zapoznanie ratowników z położeniem otworów oraz topografią jaskiń. Wieczorem na bazie wysłuchaliśmy wykładu Janusza Rutki (Grupa Krynicka GOPR) z taktyki prowadzenia akcji ratunkowej w jaskini. Tomasz Mleczek (SSB) omówił występowanie i genezę jaskiń na terenie Beskidu Niskiego.
Następnego dnia przeprowadziliśmy pozorowaną akcję ratunkową w Jaskini Drwali-Słowiańskiej. Po niespełna 4 godzinach trójka poszkodowanych została bezpiecznie wyprowadzona lub wyniesiona na noszach z jaskini. Wymagało to jednak przygotowania odcinków linowych w studniach oraz wykonania trójnogu nad pionowym otworem jaskini.
Okazało się, że przeprowadzenie akcji ratunkowej nawet w stosunkowo niewielkiej jaskini beskidzkiej wymaga dużej ilości doświadczonych ratowników ze specjalistycznym sprzętem, zapleczem i odpowiednią logistyką. Podobne wspólne szkolenia z różnymi służbami ratowniczymi będą przeprowadzane częściej.

Wojciech J. Gubała

Wizyta w Górach Lewockich

W niedzielę 24 kwietnia 2005 r. na zaproszenie naszych kolegów ze Speleoklubu
Šarią mieliśmy okazję zwiedzić największą jaskinię pseudokrasową na Słowacji - Jaskinię pod Spisąkou. Znajduje się ona w Górach Lewockich, w masywie góry Spisąka (1056 m n.p.m.). Jest to obiekt fliszowy. Pionowy otwór znajduje się na wysokości 1020 m n.p.m. Udokumentowano dotąd korytarze o łącznej długości 403 m, pozostało do zmierzenia przynajmniej drugie tyle. Głębokość jaskini wynosi natomiast 28 m.
Jaskinia posiada niespotykane w polskiej części fliszu przestrzenie - korytarze sięgają 10 m wysokości i 5-6 m szerokości. Występują w niej również liczne jak na pseudokras nacieki. Zimą hibernuje natomiast liczna kolonia nietoperzy.
Można przypuszczać, że koledzy z Preszowa podczas dalszej eksploracji uzyskają tam ponad 1 km długości. Nawet naszej kilkuosobowej grupie z SSB podczas stosunkowo krótkiej wizyty w jaskini udało się odkryć kilkadziesiąt metrów nowego.
Oprócz tej jaskini obejrzeliśmy też szereg mniejszych obiektów w tym rejonie, a w drodze powrotnej również kilka jaskiń w słowackiej części Pienińskiego Pasa Skałkowego.

Fotki...

Oblica i Zbójska Dziura

Prace dokumentacyjne prowadzone przez członków Speleoklubu Beskidzkiego (również przy pomocy kolegów z Akademickiego Klubu Grotołazów oraz Speleoklubu Tatrzańskiego) w Jaskini Oblica zostały zakończone. Jej długość ustalono na 416 m, natomiast głębokość na 21,1 m. Jest to obecnie 5. jaskinia Karpatach Fliszowych pod względem długości i 6. pod względem deniwelacji.
Obiekt ten jest też ważnym zimowiskiem nietoperzy. Zrezygnujmy zatem ze zwiedzania Oblicy podczas hibernacji nietoperzy – w okresie jesienno-zimowym.
W pobliżu splanowano też o mniejszy obiekt mający 10 m długości. Zwany on jest przez okoliczną ludność Zbójską Dziurą.

Speleobóz Jaśliska'2005

W dniach 5-6 marca 2005 r. odbył się pierwszy w tym roku Speleobóz - tradycyjne spotkanie klubowiczów SSB. Jego miejscem już kolejny raz było schronisko "Zaścianek" w Jaśliskach.
Głównym punktem imprezy było Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze naszego stowarzyszenia. Ustępujący prezes przedstawił sprawozdanie Zarządu z działalności stowarzyszenia za okres II kadencji, które zostało zatwierdzone przez uczestników zebrania. Następnie zostało udzielone absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej oraz powołano nowy Zarząd i Komisję Rewizyjną.
W skład Zarządu III kadencji weszli: Bogusław Bubula (sekretarz), Adam Kapturkiewicz (prezes), Tomasz Mleczek (skarbnik) i Renata Tęczar (wiceprezes). W komisji rewizyjnej natomiast znaleźli się: Paweł Lesiecki, Robert Solak i Adam Szebla. Uchwalono też kierunek działania na okres nowej kadencji, w tym przygotowania do przyszłorocznego Międzynarodowego Sympozjum Pseudokrasowego.
Podczas Speleobozu odbyły się też dwie wycieczki: do najciekawszych jaskiń na osuwisku w Lipowicy (w sobotę) oraz piwnic w Jaśliskach (w niedzielę). W sobotę wieczorem było też spotkanie towarzyskie.
W sumie w imprezie wzięło udział 23 osoby. Byli to głównie członkowie i sympatycy Speleoklubu Beskidzkiego, jak również nasi koledzy ze Speleoklubu Šarią i Speleoklubu Tatrzańskiego.