Archiwum 2011

13. Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich
Opalowe Banie
Standaryzacja nazw jaskiń
Archiwum: 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010

Speleobóz Guciów

10-11 grudnia 2011 r. odbył się Speleobóz kończący klubowy rok , tym razem pojechaliśmy aż na Lubelszczyznę.  Impreza formalnie rozpoczęła się w sobotę, lecz część klubowiczów przybyła w teren już dzień wcześniej i zwiedziła  m.in. podziemia Bochotnicy. Miejscem sobotniej zbiórki były natomiast okolice Piasków niedaleko Lublina, gdzie poszukiwaliśmy starych kamieniołomów komorowych opoki. Udało nam się i znaleźliśmy kilka takich obiektów w pobliżu Kozic. Przypominają one pustki w Bochotnicy, choć są trochę mniejsze. Wydaje się, że po dokładnej penetracji terenu, będzie można znaleźć jeszcze więcej dostępnych kamieniołomów.
Potem pojechaliśmy do Zwierzyńca do naszej ulubionej karczmy "Młyn", a wieczorem w gościnę do Roztoczańskiej Stacji Naukowej UMCS w Guciowie. To urocza miejscowość w sąsiedztwie Roztoczańskiego Parku Narodowego.
Niedzielę spędziliśmy w dobrze znanych nam Senderkach, gdzie sztolniowa akcja na kilku frontach trwała kilka godzin. Speleobóz przeszedł do historii  po godzinie 15:00, a  wzięło w nim udział 15 klubowiczów oraz gości z Lublina i Warszawy.

45. Sympozjum Speleologiczne

Fotografie T. Mleczka z 45. Sympozjum Speleologicznego, które odbyło się 20–23 października 2011 r. w Ojcowie.

Speleobóz Grabówka - Walne Zebranie

23-24 lipca 2011 r. spotkaliśmy się w Grabówce koło Dębicy (Pogórze Strzyżowskie) na kolejnym Speleobozie. Impreza zaczęła się już w sobotę wieczorem ogniskiem do samego rana. Głównym punktem spotkania było jednak walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w niedzielę rano, kiedy to wybraliśmy nowe władze naszego stowarzyszenia. Nowym prezesem zarządu został Michał Klimek. Pozostałe funkcje pozostały na kolejną kadencję bez zmian: sekretarzem nadal będzie Adam Szebla, a skarbnikiem Tomasz Mleczek. Nowa komisja rewizyjna ukonstytuowała się natomiast w składzie: Monika Klimek, Jerzy Marszałek i Robert Kusibab. Podczas obrad omówiliśmy m. in. przygotowania do 10. rocznic powstania SSB - to już w przyszłym roku! Planujemy z tej okazji wydanie okolicznościowego numeru naszego biuletynu "Jaskinie Beskidzkie".
Po zebraniu pojechaliśmy się na Pogórze Ciężkowickie na wycieczkę. Zwiedziliśmy górę Kokocz i skałki Borówki w Żurowej z niespodziankami speleologicznymi. Jedną z nich jest quasi-jaskiniowy wiszar czyli okazały okap z wyeksplorowanym  przez nas przyległym ciasnym korytarzem z kominem. Poza tym znaleźliśmy w skałkach jeszcze 3 niewielkie obiekty, nie licząc oczywiście znanych od dawna Schronisk w Żurowej I i II.
Na imprezę przybyło w sumie 17 osób. Wszyscy pod urokiem Bogdanowej chatki na Grabówce. Dziękujemy za zaproszenie!

13. Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich

13. Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich odbyło się na Pogórzu Karpackim 13-14 lipca 2011 r. W sobotę o godz. 12:00 spotkaliśmy się w Skamieniałym Mieście w Ciężkowicach, gdzie obejrzeliśmy tamtejsze skałki i jaskinie. Z rezerwatu przeszliśmy do pobliskiego Wąwozu Czarownic z wodospadem. Kolejnym punktem było Diable Boisko - wspaniały most skalny koło Pławnej. Potem już przejechaliśmy do Bukowca, gdzie już wieczorem zwiedziliśmy główny punkt programu - Diablą Dziurę. Po jaskini było ognisko i biwak w gościnnej parafii w Bukowcu.
W niedzielę po mszy w kościółku na Bukowcu kontynuowaliśmy zwiedzanie: wodospad na Paleśniance, podziemia zamku w Rożnowie i wreszcie Skały Rożnowskie z Jaskinią Szkieletową na czele. Imprezę zakończyliśmy kąpielą w Jeziorze Rożnowskim urozmaiconą spotkaniem z potworem z Loch Ness ;-).
W SEJB-ie wzięło udział w sumie 24 osób (i 1 pies) z 4 klubów jaskiniowych. Następnie spotkanie w Beskidzie Śląskim, na które już teraz zapraszamy!

Opalowe Banie

W styczniu 2011 r. członkowie Speleoklubu Beskidzki oraz Speleoklubu Świętokrzyskiego wzięli udział w 3-dniowym wyjeździe do Słowacji w Góry Slańskie. Jej celem była eksploracja i udokumentowanie śladów dawnego górnictwa w okolicy wsi Zlata Baňa i Dubník. Góry Slańskie są pozostałością po wygasłych wulkanach, których dawna działalność dała wspomnianym wsiom bogactwo rud polimetalicznych czy złóż szlachetnego opalu. Intensywna wielowiekowa działalność górnicza zostawiła tu do dzisiaj wiele cennych pamiątek obrazujących górniczy trud i ówczesny stan techniki.
Pierwszy etap naszej wyprawy to górska wioska Zlata Baňa (czyli Złota Kopalnia) leżąca przy drodze do Dubnika, na wysokości 585 m n.p.m. Na jej terenie od XV w. wydobywano m.in. złoto, rudy antymonu, cynobru czy gliny do produkcji kafli do pieców znanych w całej Austrii. Ostatnie wzmianki na temat współczesnej działalności górniczej pochodzą z lat 90 ubiegłego wieku. Celem ożywienia lokalnej tradycji, we wsi Zlata Baňa organizuje się międzynarodowe zawody w płukaniu złota.
Następnie odwiedziliśmy główną atrakcję wycieczki czyli Opalove Bane Kopalnia opali leży we wsi Dubnik, 7 km na południowy wschód od wioski Zlata Baňa, poniżej najwyższego szczytu Gór Slańskich - Šimonki (1092 m n.p.m.). Początki kopalni sięgają 1597 r., a jej sława związana jest z r. 1771, kiedy to znaleziono bryłę szlachetnego opalu ważącą 609 g! Jest to obecnie największy na świecie okaz opalu. Najintensywniejsze prace górnicze prowadzono w XIX w. za sprawą przedsiębiorczego jubilera z Wiednia, Goldsmitha. Wybił on większość tutejszych sztolni i szybów. Kolejni dzierżawcy próbowali wznowić eksploatację, lecz z marnym skutkiem. Ostatnie oficjalne prace zakończono w 1922 r. Po kopalni pozostał 22 kilometrowej długości labirynt sztolni i szybów, których część zalana jest wodą. Na szczególną uwagę zasługuje cenna, drewniana infrastruktura: ciosane drabiny z jednej kłody, obudowy chodników, klatki szybowe czy drewniane koryta odwadniające wodę.
Wizyta naszych klubów miała charakter czysto dokumentacyjny z racji pojawiających się sygnałów zamknięcia kopalni dla ruchu turystycznego czy też planów wznowienia eksploatacji górniczej. Złota ani opali nie znaleźliśmy, nasze wrażania i wspólna udana wyprawa to cenniejsze wartości.

Artur Komorowski

Standaryzacja nazw jaskiń

W 2007 r. Komisja Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych podjęła prace nad standaryzacją nazw jaskiń. Komisja opiniowała materiał źródłowy przygotowany przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Łącznie zestandaryzowano 3058 nazw jaskiń z dostarczonego materiału. Nazwy wszystkich obiektów ujęto w trzech załącznikach, w których zamieszczono nazwy zaopiniowane pozytywnie, nazwy dla których przyjęto inne brzmienie, zgodne z systemem i dostosowane do wymogów poprawności językowej oraz propozycje nazw skierowanych do wyjaśnienia ze względu np. na brak współrzędnych geograficznych lub brak źródła informacji. Komisja prosi wszystkich zainteresowanych o przesyłanie drogą elektroniczną uwag do niniejszych propozycji. Pomoże to usunąć błędy redakcyjne oraz wątpliwości dotyczące nazw jaskiń a także uniknąć nieścisłości w tworzonym wykazie nazw obiektów fizjograficznych w Polsce. Wszelkie uwagi należy zgłaszać do dnia 30 czerwca br.