Archiwum'2014

Wyprawa do Rumunii
Szopka - nowa jaskinia w Górach Sanocko-Turczańskich

Aktualności
Archiwum: 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013

10 lat Speleoklubu Šariš

4-5 października  2014 r. odwiedziliśmy ponownie Słowację. Zostaliśmy zaproszeni na spotkanie z okazji 10. rocznicy powstania Speleoklubu Šariš. Impreza odbyła się w miejscowości Záhradné niedaleko Preszowa, w starej chacie będącej własnością prezesa klubu. Były gratulacje i prezenty od SSB (Perun!), a wieczorem ognisko. Zanim doszło jednak do jubileuszowych obchodów, zrobiliśmy wycieczkę po okolicy. Nasz przyjaciel Jano najpierw zabrał nas do znajdującej się w pobliżu jaskini Vápeníckej. Potem już pojechaliśmy do Wielkiego Szarysza, gdzie zwiedziliśmy podziemia nad młynem, a potem ruiny Zamku Szaryskiego. Atrakcją była wizyta w domu jednego z klubowiczów: degustacja domowego tokaju  i jego wielka kolekcja cegieł. W niedzielę natomiast wyruszyliśmy w Góry Czerchowskie. Ze wsi Fričkovce wyszliśmy na przełęcz Čergov (schronisko), po drodze obejrzeliśmy osuwisko z niewielkimi jaskiniami fliszowymi. Po powrocie z gór weszliśmy do piwnicy z 18. wieku, służyła ona do przechowywania wina. Gdy wracaliśmy do Polski, zatrzymaliśmy się jeszcze na chwilę w Grabiu.

TM

16. Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich

12-13 lipca 2014 r.
w Parku Narodowym "Poloniny" na Słowacji odbyło się kolejne, 16. już Spotkanie Eksploratorów Jaskiń Beskidzkich. To już nasza kolejna wizyta w tej okolicy, a w Jaskini  Ďakovej byliśmy już podczas Speleobozu w 2005 r.
Sama impreza rozpocząć się miała w sobotę, grupa z Dębicy wyjechała jednak już dzień wcześniej w okolice
miejscowości Telkibánya na Węgrzech. Nazwa jej nie jest przypadkowa, bo dawniej były tam kopalnie (banie) złota i srebra. W miasteczku jest muzeum górnictwa i pełno piwnic w tufach, a na wschód od niego liczne sztolnie. Większość niestety jest zasypana lub pozamykana. Ciekawy jest szlak geologiczny znakowany małym górnikiem prowadzący po terenie dawnej kopalni. Mając niewiele czasu zwiedziliśmy tylko sztolnię Teresa (dostępny chodnik ma ok. 300 m długości). Podczas pobytu na Węgrzech zwiedziliśmy jeszcze ruiny dwóch zamków: w Boldogkőváralja i w Füzér - oba godne obejrzenia. W tym pierwszym jest słynna wieżyczka na skale, ciekawy tunel na wylot z restauracją w środku, a pod zamkiem wielkie pola moreli. Ciekawy jest jeszcze rezerwat Tengerszem koło Sárospatak. Tworzy go jezioro na dnie dawnego kamieniołomu na szczycie góry i piwnicami wykutymi przez dawnych górników.
W sobotę odjechaliśmy już do Zboja w słowackich Bieszczadach, gdzie spotkaliśmy się z resztą grupy. Stąd prowadzeni przez pracownika
Parku Narodowego "Poloniny" Miro Burala udaliśmy się do położonej w masywie Stinskiej (1093 m n.p.m.) Jaskini Ďakovej. Drodze towarzyszyły liczne kontrole słowackiej policji (granica jest kilkaset metrów od jaskini). Po akcji w jamie pożegnaliśmy się z częścią Słowaków, a my pojechaliśmy na nocleg  w Obecnom úrade w Uliču.
W niedzielę obejrzeliśmy węgierskie bunkry z II wojny światowej i jezioro Starina.
W Sninie pożegnaliśmy sie ze Słowakamiy i ruszyliśmy do domu. Po drodze zahaczyliśmy jeszcze o Osadne (warto zobaczyć kaplicę czaszek w podziemiach cerkwi) i już w Polsce o Rzepedkę (panorama!).

TM

Wyprawa do Rumunii

Na początku maja 2014 nasi członkowie przebywali w Rumunii w Górach Maramureskich (Munti Maramuresului) i Górach Rodniańskich (Munti Rodnei). Teren ten zaliczany jest najwyższych i najdzikszych pasm Karpat Wschodnich. Zmierzając do Maramureşz podziwialiśmy zapierające dech, dzikie krajobrazy, a także liczne cenne zabytki w tym mi.n: najwyższy drewniany monastyr „Săpânța Peri” (z rzekomo najwyższą drewnianą wieżą na świecie - 78 metrów) czy „Wesoły Cmentarz” (Cimitirul Vesel) w Săpâncie. Głównym celem naszej wyprawy był rejon Baia Sprie , Cavic i Băiuţ związany z dawnym górnictwem złota i ród polimetalicznych. Pierwsza miejscowość oraz górująca nad im góra „Dealul Minei” (730 m n.p.m.) to dawny ośrodek wydobycia rud, który rozciąga się na obszarze 32 km². Wewnątrz góry znajduje się stara kopalnia „Grota din Dealul Crucii” z labiryntem szybów i sztolni. W pobliżu tej kopalni, na powierzchni znajduje się inne ciekawe miejsce o nazwie „Lacul Albastru” czyli Błękitne Jezioro. Słynie ono z urzekającego koloru wody, który zmienia się z zielonego na mocno niebieski z racji zwartych w niej związków siarki i melanterytu. Drugim miejscem, które postanowiliśmy dłużej eksplorować było Băiuţ. Znajduje się tu sieć opuszczonych kopalń ciągnących się od wsi po górską dolinę Văratec. Obszar ten historycznie zasłynął z wydobycia złota o którym wzmiankowano już w 1315 roku. Wszystkie podziemne akcje zakończyły się powodzeniem, a ilość tutejszych miejsc do eksploracji jest tak duża ze zaplanowaliśmy wrócić do Rumunii za rok.

Artur Komorowski

Szopka - nowa jaskinia w Górach Sanocko-Turczańskich

Na informację o niewielkiej dziurze w skałce położonej na południe od Daszówki (Góry Sanocko-Turczańskie) natrafiłem przypadkowo na blogu Stanisława Kucharzyka. Szczelina wyglądała nieco jaskiniowo, więc w ramach inwentaryzacji jaskiń fliszowych wybrałem się tam w 7 kwietnia 2014 r. Na miejscu okazało się, że rzeczywiście jest tam maleńka, ale oryginalna jaskinia. Ma ona łącznie 4,5 m długości i powstała w wyniku grawitacyjnego zsuwania pakietów gruboławicowych piaskowców krośnieńskich. Poza Szopką na grzbiecie znajdziemy jeszcze kilka niewielkich skałek.