Kolej cegielni Igloobud w Dębicy



Cegielnia Igloobud w Dębicy wykorzystuje linię wąskotorową o szerokości toru 600 mm i długości około 4 km. Łączy znajdujący się przy ul. Fabrycznej zakład z kopalnią gliny we Wolicy (dzielnica Dębicy). Obecna linia kolejki została wybudowana w 1968 r., po wyczerpaniu się złóż w sąsiedztwie cegielni. Kolej posiada dwie sprawne lokomotywy WLs50 (nr 2052 z 1969 r. i nr 2068 z 1970 r.) oraz 22 koleby. W hali na terenie cegielni stoi ponadto wrak bliżej niezidentyfikowanej lokomotywy WLs40. Na początku 2001 r. została natomiast złomowana WLs50 nr 1989 z 1969 r. Pociągi złożone z 8-10 wagonów kursują kilka razy dziennie w dni robocze w godz. od 6:00 do 14:00.
Adres: Cegielnia Igloobud: 39-200 Dębica; ul. Fabryczna 7: tel. (0-14) 670-31-93, 677-66-72. Dojście: od dworca PKP w Dębicy wychodzimy tunelem na ul. Słoneczną i  idziemy w lewo kilkaset metrów. Następnie obok budynku Sądu Rejonowego skręcamy w lewo  i idziemy równoległą do torów ul. Fabryczną. Po ok. 1 km dochodzimy do ogrodzenia cegielni. Wejście na teren cegielni znajduje się z drugiej strony zakładu.
W Dębicy jest jeszcze jedna wąskotorowa atrakcja. Jest to ustawiony jako pomnik techniki na terenie normalnotorowej lokomotywowni PKP parowóz Px48-1921. Pochodzi on z Przeworskiej Kolei Dojazdowej.

Schemat linii
Schemat linii

Schemat torów w cegielni
Schemat torów w cegielni

debica1.jpg (103739 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Załadunek gliny do koleb w kopalni we Wolicy. Z przodu pomalowana na niebiesko lokomotywa WLs50-2052.
debica10.jpg (96736 bytes)
17 maja 2001 r.

Po załadunku gliną koleby (maksymalnie 4) wyciągane są z wyrobiska.
debica11.jpg (92759 bytes)
17 maja 2001 r.
Po odstawieniu koleb na torze powyżej wyrobiska, lokomotywa luzem wraca po następne załadowane gliną wagony.
debica13.jpg (69325 bytes)
4 listopada 2000 r.

Zielona WLs50-2068 wyjeżdża z ładownymi kolebami z kopalni.
debica4.jpg (109800 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Pociąg dojeżdża do wiaduktu na drodze E-40.
debica12.jpg (99914 bytes)
28 czerwca 2001 r.
Pociąg mija przejazd na ul. Spacerowej. Widok z wiaduktu na drodze E-40.
debica14.jpg (68925 bytes)
4 listopada 2000 r.

Przejazd na ul. Spacerowej.
debica15.jpg (100493 bytes)
4 listopada 2000 r.

Wiadukt pod ul. Krakowską.
debica7.jpg (54265 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Przejazd na ul. Kwiatkowskiego.
debica3.jpg (69972 bytes)debica17.jpg (74775 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Na długim odcinku linia kolei biegnie wzdłuż ul. Kwiatkowskiego.
debica16.jpg (56054 bytes)
4 listopada 2000 r.
Wiadukt pod torami kolei normalnotorowej i przejazd na ul. 1 maja. Przejazd ten posiada sygnalizację świetlną włączaną przez obsługę pociągu.
debica8.jpg (57278 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Koleby z gliną są wpychane do hali, gdzie glina zostaje wsypana do gniotownika.
debica18.jpg (65851 bytes)debica2.jpg (62749 bytes)
28 czerwca 200
1 r.
Manewry w cegielni.
debica5.jpg (65128 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Lokomotywa luzem przejeżdża na sąsiedni tor po próżne koleby. Z tyłu widoczne są słupy istniejącej w latach 1988-1990 linii trolejbusowej.
debica6.jpg (54416 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Skład z próżnymi kolebami jedzie ponownie do kopalni.
debica9.jpg (67308 bytes)
28 czerwca 2001 r.

Dwa rodzaje wagonów używanych na kolei wąskotorowej w Dębicy. Koleby różnią się długością ramy. Te z dłuższą, miały dawniej pomosty hamulcowe.

strona głównado góry