Nieczynne koleje cegielniane w okolicach Tarnowa


W pobliżu Tarnowa znajduje się kilka cegielni, w których do przewozu gliny z kopalni używano kolejki wąskotorowej szerokości 600 mm. 

Jedna z takich cegielni znajdowała się się w północnej części Żabna. Dziś cegielnia stoi w ruinie,  a tory kolejki są już rozebrane.  Zachował się jednak budynek jednostanowiskowej lokomotywowni z wciąż znajdującym się w środku wrakiem lokomotywy WLs50 nr 1901 z 1967 r.
Ponadto w pobliżu normalnotorowej stacji w Żabnie znajduje się pomnik techniki kolejowej. Jest to wąskotorowa lokomotywa WLs40 nr 511 z 1956 r. Pomnik stoi przed skupem metali kolorowych. Przeznaczoną do złomowania lokomotywę ustawił właściciel skupu w 2000 r.


wls40-511.jpg (61599 bytes)

20 sierpnia 2001 r.
WLs40-511 stoi jako pomnik.

zabno02.jpg (92291 bytes)

13 czerwca 2002 r.
Lokomotywownia w nieczynnej cegielni w Żabnie, a w środku wciąż stoi...

wls50-1901.jpg (44281 bytes)

13 czerwca 2002 r.
... wrak lokomotywy WLs50-1901.

Inna nieczynna cegielnia znajduje północnej części Radłowa.  Do przewozu gliny w ostatnim okresie działalności cegielni do transportu gliny stosowano taśmociąg, ale wcześniej używana była kolejka wąskotorowa szerokości 600 mm. Zostały po niej resztki torów oraz opuszczona jednostanowiskowa lokomotywownia.


radlow01.jpg (68532 bytes)

13 czerwca 2002 r.
Lokomotywownia w cegielni w Radłowie.

radlow02.jpg (92087 bytes)

13 czerwca 2002 r.
Ukryty w trawie tor. Z tyłu lokomotywownia.

radlow03.jpg (80096 bytes)

13 czerwca 2002 r.
Dawno nieużywany tor odkopany przez zbieraczy złomu. Z tyłu widoczna suszarnia.

strona głównado góry